Det har vært noen hektiske dager med forberedelser til Steinkjermartnan den siste tiden, for det er mye som skal være på plass før åpningen på torsdag, men Martnaskomiteen har alt under kontroll, forteller leder Elin Sæheim Fossvik.
– Det eneste vi ikke kan kontrollere er været, men det blir uansett stortelt og alt vil gå som planlagt.
Fossvik gleder seg spesielt mye til årets Steinkjermartna. Aldri før har de solgt så mange billetter på forhånd.
– Jeg har god tro på alle kveldene. Torsdag er det Torgpub med Trang Fødsel Trio og Steinkjer Gospelkor. På fredag spiller Madhouse, The Hobbit og Vokalbonanza på storscenen, før vi avslutter med Back to the 80s på lørdag med Stage Dolls, Return og Jump. Det lønner seg å forhåndskjøpe billetter over nett. For to år siden ble billettene til lørdag utsolgt. Martnasfesten i år vil du ikke gå glipp av. Den blir knallbra, sier den engasjerte lederen.
Steinkjermartnan er fremdeles under videreutvikling fra tidligere. De siste årene har det vært temagater med bil, bobil, hus og hage. Det som er nytt for årets martna er en matgate, som vil strekke seg fra undergangen ved Amfi til Svein Jarls gate. Med Bilgata ønsker de større plass og utvider mot Ogndalsveien i den ene enden til Svein Jarls gate opp mot sykehjemmet i den andre.
Drivhuset som samarbeidspartner
Fra Drivhuset leveres det mye materiell til Steinkjermartnan. Lindseth Reklame har siden oppstart i 1982 vært en av hovedsponsorene og lager ulike bannere, skilt, annonser og dekor til forskjellige flater, scene og telt. Hvert år er det nye ideer og folk i Martnaskomiteen, som Lindseth Reklame samarbeider med. Daglig leder i bedriften; Arnt Egil Stjernen mener at det er viktig å fornye seg, slik at man ikke kjører seg fast i samme mønster.
– Det er like spennende hver gang. Vi har nettopp vært til innkjøp av to trampoliner som skal være rammeverket til en lysekrone på fire meter i diameter. Lysekronen skal henge på veggen i martnasteltet. Fra den vil det henge bannere, og det er slik vi har tenkt å profilere alle hovedsponsorene. Det blir veldig kult, konstaterer han.
Camerat lager videosnutter av disse, som publiseres daglig gjennom hele uken. I tillegg skal de produsere en stemningsvideo fra Steinkjermartnan.
– Det er nytt for i år, og det blir veldig artig å se hvordan videoene blir, sier Elin Sæheim Fossvik og fortsetter: Jeg setter stor pris på å ha Drivhuset som samarbeidspartnere. De som jobber der er profesjonelle på det de gjør og vet hva vi vil ha. Det hadde ikke vært det samme om vi hadde fått materiell levert fra eksterne mediebedrifter. De kjenner ikke byen og martnastradisjonen like godt.Det er viktig for oss at stemningen og følelsene rundt arrangementet kommer godt frem. Steinkjermartnan er opplevelser for alle, mangfold og en ordentlig torgfest. Det er det jeg forbinder med arrangementet, avslutter hun og smiler.