Mindre matsvinn med “Er du matsmart?”

Enhet Ernæring (tidligere Sentralkjøkkenet) og enhet Renovasjon i Steinkjer kommune gikk i høst sammen for å opprette kampanjen “Er du matsmart?”, i samarbeid med flere aktører på Drivhuset.

Kampanjen ble lansert 4. januar for å redusere matsvinn og øke bevisstheten blant befolkningen på gjenbruk av maten. Hovedfokuset er at vi skal bli flinkere på å bruke det vi har tilgjengelig og utnytte matrester, noe som handler om riktig planlegging og oppbevaring. For å gjøre dette enklere for folk flest, har Enhet Ernæring satt sammen en to-ukers matplan på www.erdumatsmart.no, slik at du kan planlegge innkjøp, lage god hverdagsmat og utnytte restene dine.

Skal hjelpe deg å spare tid, penger og miljø

I forbindelse med kampanjen utarbeidet Lindseth reklame logo og profil, Smart Media utviklet nettsiden, mens Camerat sto for foto og tekst til nettsiden, samt en informasjonsfilm til kino.

Logo erdumatsmart. Foto
Logo «Er du matsmart?»

– Ordet “matsmart” var det kunden selv som kom opp med, forteller grafisk designer i Lindseth reklame Vigdis Nordtømme, men det ble “Er du matsmart?” som vi til slutt landet på.

Nordtømme ønsket å lage en profil som var tydelig og som appellerer til målgruppen folk flest. Her var det viktig at navn og uttrykk spilte på lag, ga en visuell appell til målgruppen om hva kampanjen dreier seg om – og hvem det er for. Steinkjer kommune som avsender skulle også komme tydelig frem.

– Dette handler jo ikke om reklame, kjøp og salg. Kampanjen skal derimot hjelpe folk til å ta riktige valg med hensyn til matsvinn, noe som jeg synes er et kjempebra tiltak. Alle vil bidra til at samfunnet fungerer, men det gjelder å få frem kunnskap og info om hvordan man skal gå frem. Det en vinn/vinn-situasjon, både for kommunen, deg selv og miljøet, utdyper hun.

Gode muligheter for videreutvikling

I en tidligere fase var tanken å bare lage en filmsnutt, men det kom fort frem at kunden hadde behov for mer enn dette. Hovedproduktet ble til slutt en nettside hvor det ble samlet oppskrifter og tips, mens videoen ble brukt på kino som reklame og publisert på Facebook

– Det som er så flott med “Er du matsmart?” er at det er gode muligheter for videreutvikling. Menyene kan for eksempel oppdateres med tanke på sesong. Det betyr at dette har gått fra å være en kort kampanjeperiode til å bli en nettside som kan leve over tid, sier daglig leder i Camerat, Espen Nilsen Holtan.

Han forteller videre at aktørene på Drivhuset fikk god tillit fra kunden og gode tilbakemeldinger i etterkant om at de var meget fornøyde med sluttproduktet.

– Vi har også fått tilbakemelding på at det kan være behov for videreutvikling i samarbeid med de kommunale enhetenes partnere i kommune og renovasjon i regionen, sier han og legger til: Det blir spennende å se hva som skjer fremover og om folk tar i bruk dette. Jeg håper at kampanjen kan gi en effekt på mengden mat som kastes.

 

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.