Enhet Ernæring (tidligere Sentralkjøkkenet) og enhet Renovasjon i Steinkjer kommune gikk i høst sammen for å opprette kampanjen “Er du matsmart?”, i samarbeid med flere aktører på Drivhuset.
Kampanjen ble lansert 4. januar for å redusere matsvinn og øke bevisstheten blant befolkningen på gjenbruk av maten. Hovedfokuset er at vi skal bli flinkere på å bruke det vi har tilgjengelig og utnytte matrester, noe som handler om riktig planlegging og oppbevaring. For å gjøre dette enklere for folk flest, har Enhet Ernæring satt sammen en to-ukers matplan på www.erdumatsmart.no, slik at du kan planlegge innkjøp, lage god hverdagsmat og utnytte restene dine.
Skal hjelpe deg å spare tid, penger og miljø
I forbindelse med kampanjen utarbeidet Lindseth reklame logo og profil, Smart Media utviklet nettsiden, mens Camerat sto for foto og tekst til nettsiden, samt en informasjonsfilm til kino.
– Ordet “matsmart” var det kunden selv som kom opp med, forteller grafisk designer i Lindseth reklame Vigdis Nordtømme, men det ble “Er du matsmart?” som vi til slutt landet på.
Nordtømme ønsket å lage en profil som var tydelig og som appellerer til målgruppen folk flest. Her var det viktig at navn og uttrykk spilte på lag, ga en visuell appell til målgruppen om hva kampanjen dreier seg om – og hvem det er for. Steinkjer kommune som avsender skulle også komme tydelig frem.
– Dette handler jo ikke om reklame, kjøp og salg. Kampanjen skal derimot hjelpe folk til å ta riktige valg med hensyn til matsvinn, noe som jeg synes er et kjempebra tiltak. Alle vil bidra til at samfunnet fungerer, men det gjelder å få frem kunnskap og info om hvordan man skal gå frem. Det en vinn/vinn-situasjon, både for kommunen, deg selv og miljøet, utdyper hun.
Gode muligheter for videreutvikling
I en tidligere fase var tanken å bare lage en filmsnutt, men det kom fort frem at kunden hadde behov for mer enn dette. Hovedproduktet ble til slutt en nettside hvor det ble samlet oppskrifter og tips, mens videoen ble brukt på kino som reklame og publisert på Facebook
– Det som er så flott med “Er du matsmart?” er at det er gode muligheter for videreutvikling. Menyene kan for eksempel oppdateres med tanke på sesong. Det betyr at dette har gått fra å være en kort kampanjeperiode til å bli en nettside som kan leve over tid, sier daglig leder i Camerat, Espen Nilsen Holtan.
Han forteller videre at aktørene på Drivhuset fikk god tillit fra kunden og gode tilbakemeldinger i etterkant om at de var meget fornøyde med sluttproduktet.
– Vi har også fått tilbakemelding på at det kan være behov for videreutvikling i samarbeid med de kommunale enhetenes partnere i kommune og renovasjon i regionen, sier han og legger til: Det blir spennende å se hva som skjer fremover og om folk tar i bruk dette. Jeg håper at kampanjen kan gi en effekt på mengden mat som kastes.