Online 24 Regnskap teller dagene til august

Online 24 Regnskap AS var aldri i tvil om at de skulle bli med resten av Drivhuset inn på nye Innovasjonscampus Steinkjer. Daglig leder og kundekontakt i det nettbaserte regnskapsbyrået, Jarl Foosnæs, ser mange muligheter for samarbeid med de andre aktørene neste år.

Ansatte i Online 24 Regnskap AS. Foto
Online 24 Regnskap AS gleder seg til å flytte til Innovasjonscampus Steinkjer neste år. Fra venstre: Torgeir Opland, Jarl Foosnæs, Tigist Ketema Abebe og Toril Frøseth Austheim.

Online 24 Regnskap jobber i skyen. Det vil si at ingen informasjon er lagret lokalt hos dem. Med navnet ønsker de å billedgjøre at de er på nett 24 timer i døgnet, noe som de er 99,9 prosent av tiden. Online 24 Regnskap er nemlig partner med Xledger – økonomisystemet med markedets mest komplette skyløsning. Slik sørger de for at hele økonomifunksjonen til kunden løftes opp i skyen. I tillegg har de besluttet å bygge kompetanse på PowerOffice Go – også det skybasert, men med mindre funksjonalitet og automatikk

Som arbeidsplattform bruker de en terminalserver som er lokalisert i Trondheim. Det betyr at de kan jobbe hvor som helst så lenge de har internettilgang.

– Vi er avhengige av god infrastruktur i jobben vår. På Drivhuset, hvor vi holder til nå, har vi det ganske bra, men det hender seg at strømmen går i blant. Det tekniske miljøet på campus tror jeg kommer til å bli enda bedre, og det gjør at regnskapsbyrået blir enklere å drifte, sier Jarl Foosnæs og smiler.

Ser fordelene med samlokalisering

For Online 24 Regnskap vil det være mange fordeler med å flytte til Innovasjonscampus Steinkjer. En sterkere samhandling mellom aktørene de har felles kunder med i dag vil være en av disse fordelene. I tillegg ser den daglige lederen absolutt muligheter for at det kan være flere potensielle kunder blant de øvrige aktørene:

– Noen av bedriftene som skal inn på Innovasjonscampus leverer vi allerede tjenester til, men det er jo mange ulike aktører som skal flytte inn, og alle har de behov for en økonomistyring. Det kan vi selvfølgelig være interesserte i å bistå med, sier han.

Han synes også det vil være fordelaktig å komme tettere inn på studentmiljøet på NORD universitet og håper på å få til et samarbeid med regnskapsførerutdanningen.

– Det kan være at vi både trekker studentene inn i prosjektene, eller at vi er med studentene og lager prosjektene. Det er jo veldig relevant for dem, og for oss vil dette være en vinn-vinn-situasjon.

Satser på nye bransjeløsninger

Det er mye spennende som skjer for regnskapsbyrået fremover. For tiden jobber de med automatisering av regnskapsløsningene, ettersom dette er noe de ønsker å satse mer på.

Daglig leder og kundekontakt i Online 24 Regnskap AS Jarl Foosnæs. Foto
Daglig leder og kundekontakt Jarl Foosnæs.

– Vi jobber blant annet med å lage automatikk i bokføringen. Den kostbare ressursen i regnskapet er timer, så vi sparer mange timer med automatisering. En annen fordel med nettbasert regnskap, er at det er ferskvare. Vi kan legge ut alt av informasjon på apper og nettbrett til våre kunder, og de får den i sanntid, sier Jarl Foosnæs.

Per i dag har de cirka 50 kunder spredt over hele Skandinavia, noe som går akkurat i forhold til nåværende kapasitet. Med mer automatiserte prosesser, vil de kunne ha flere kunder per ansatt, og prisen ut til kunde vil også bli lavere.

– Vi skal se på bransjer og gå ut og selge bransjeløsninger. Vi jobber med rene bransjeløsninger for det er veldig unisont. Det vil si at alle bransjer trenger stort sett det samme. Jeg har en ganske ferdig én opp i ermet, men den er ikke rullet ut av dørene enda. Om et par måneder derimot vil den være klar, hinter han frem.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.